Social media marketing is een vorm van online marketing waarbij reclame gemaakt wordt via één of meerdere social media-platformen. Social media marketing is essentieel als je reclame wilt maken voor je eigen bedrijf, merk, en/of website. Je kunt namelijk een zeer groot bereik hebben via social media. In 2017 waren er namelijk maar liefst 2,46 miljard sociale media-gebruikers wereldwijd (Statista)!

De mogelijkheden voor social media marketing zijn natuurlijk afhankelijk van het social media-kanaal dat je gebruikt. Ieder kanaal heeft namelijk haar eigen mogelijkheden. Zo biedt Facebook de meeste opties, waaronder het delen van lange stukken tekst, foto’s en video’s, maar ook het aanmaken van activiteiten, polls, en nog veel meer. Andere populaire social media-kanalen zijn Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest, en YouTube. Bovendien heeft ieder social media-platform een specifieke doelgroep. Zo bereik je met Instagram vooral jonge gebruikers tot en met 35 jaar, terwijl je met Pinterest vooral vrouwelijke gebruikers bereikt met een leeftijd tot en met 64 jaar (SocialMediaToday).

Op deze pagina vertellen wij van Online Marketing Tips je alles over social media marketing zodat je hier zelf mee aan de slag kunt. Bekijk daarnaast eens onze pagina met een overzicht van handige social media tools.

Benieuwd naar welke mogelijkheden er nog meer zijn binnen online marketing? Bekijk dan eens onze pagina over de verschillende soorten online marketing.

Sociale Media logo

De voordelen van social media marketing

Social media is een zeer krachtige vorm van online marketing, aangezien je hier meestal vrij eenvoudig een groot bereik mee kunt krijgen. De voornaamste voordelen van social media marketing zijn:

  •        Meer bezoekers op je website
  •        Meer conversies
  •        Meer naamsbekendheid
  •        Nauwer contact met je publiek (+ feedback)
  •        Zowel gratis als betaald

Social media zorgt er onder andere voor dat je meer bezoekers naar je website kunt krijgen. Je kunt immers nieuwe content van je website op sociale media delen. Meer bezoekers op je website kan vervolgens zorgen voor meer conversies op je website. Denk bijvoorbeeld aan meer verkopen of offerte-aanvragen. Daarnaast creëer je met social media marketing meer engagement, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Bovendien is social media marketing een manier om in directer contact te komen met je publiek. Hierdoor kun je erachter komen wat zij precies willen en wat zij vinden van jouw bedrijf en/of website.

Bovendien is social media marketing zowel gratis als betaald. Er zijn namelijk veel gratis social media tools en op alle sociale media kun je een gratis profiel maken om hier vervolgens content op te delen. Je hoeft dus niet per se een (groot) budget te hebben om te beginnen met social media marketing. Het is echter wel belangrijk dat je veel gebruikers hebt die jouw social media-kanaal volgen, want als je niet betaalt voor advertenties kunnen alleen volgers jouw social media-berichten zien.

Het opbouwen van volgers kan soms langzaam gaan. Je kunt dit echter probren te versnellen door links naar je social media-kanalen te plaatsen op je website, bijvoorbeeld in de vorm van een social media buttons (knoppen). Ook kun je deze toevoegen aan je e-mail marketing. Wil je echter de zichtbaarheid van je social media-berichten vergroten, dan kun je kiezen om te betalen voor advertenties. Op Instagram kun je bijvoorbeeld kiezen uit videoadvertenties, carrouseladvertenties, en fotoadvertenties. Gebruikers die jou niet volgen krijgen dan alsnog jouw content te zien.

Logo sociale media

Social media marketing tips

Stel een plan op

Bij elke vorm van online marketing is het belangrijk om eerst een plan op te stellen waarmee je op een strategische manier aan de slag kan. De volgende aspecten zijn hierbij belangrijk:

  •        Je doelen
  •        Je doelgroep
  •        Je verhaal

Om te beginnen met social media marketing moet je dus eerst een opstelling maken van de doelen die je hiermee wilt bereiken. Bepaal vervolgens je doelgroep en vraag jezelf af van welke social media-platformen deze doelgroep het meest gebruik maakt, op welke manier (bijvoorbeeld met welk soort apparaat), en wanneer. Hier is al veel onderzoek naar gedaan. Je kunt dus eenvoudig op het internet vinden wat de demografische kenmerken zijn van de populairste social media-kanalen, en wanneer (op welke dag en tijdstip) gebruikers hier het meest actief op zijn. Ten slotte moet je bepalen wat je aan je publiek via social media wilt overbrengen; je verhaal dus.

Het juiste social media-platform kiezen

Nadat je een plan hebt opgesteld en je onderzoek hebt gedaan naar de kenmerken van verschillende soorten sociale media, kun je beslissen wat het juiste social media-platform is voor jouw social media marketing. Is beeld bijvoorbeeld een belangrijk element van jouw bedrijf, dan kun je het beste gebruik maken van Instragram en Pinterest. Op deze platformen staan afbeeldingen namelijk centraal en is tekst minder belangrijk. Facebook is het meest gebruikte social media-platform en heeft ook de meeste mogelijkheden. Het gebruik van Facebook in je social media marketing is daarom altijd aan te raden.

Facebook op telefoon

Sterke content

Het verhaal dat je via social media marketing wilt overbrengen is natuurlijk extreem belangrijk. Het schrijven van sterke content is dus cruciaal. Het is dus verstandig om onderzoek te doen naar welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw social media marketing. Deze zoekwoorden kun je vervolgens verwerken in je social media-berichten (waaronder in hashtags). Daarnaast is het handig om concurrenten of soortgelijke bedrijven/websites op te zoeken in Google en te kijken hoe zij te werk gaan op sociale media.

Het is bijvoorbeeld verstandig om regelmatig nieuwe berichten op sociale media te plaatsen. Het aantal berichten dat je het beste per week kunt plaatsen, hangt af van het social media-platform en het aantal volgers. Hier is al veel onderzoek naar gedaan. Deze informatie kun je dus eenvoudig zelf op het internet vinden.

Verder is het belangrijk om verschillende soorten content te delen om interesse te blijven wekken. Maak afwisselend gebruik van verschillende soorten content, zoals afbeeldingen, video’s, polls, en infographics. Maar ondanks je verschillende content deelt, is het wel belangrijk dat alle berichten passen binnen je merk, om zo een eigen identiteit te creëren. Spreek je publiek dus altijd op dezelfde manier aan.

Social media tools

Er zijn verschillende social media tools die je helpen met social media marketing. Dit kan vooral handig zijn als je gebruik maakt van verschillende social media-platformen tegelijk, en je niet alle berichten handmatig wilt publiceren. Er zijn zowel betaalde als gratis social media tools. Google Analytics is een gratis tool waarmee je het verkeer op social media nauwkeurig kan meten, zoals het aantal bezoekers dat vanuit sociale media op je website terecht zijn gekomen, en het aantal conversies die social media hebben opgeleverd. Ook zijn er tools waarmee je automatisch social media content kan inplannen, zoals Hootsuite.