SEA staat voor Search Engine Advertising, maar wordt ook wel eens “paid search” genoemd. SEA is een vorm van online marketing waarmee een website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines (SERPs) komt te staan. Ondanks SEO ook deze functie heeft, is SEA een hele andere vorm van online marketing. SEA houdt in dat je betaalt om je website hoger in de SERPs te krijgen. Ook kun je betalen voor tekst- en productadvertenties die dan (bovenaan) in de SERPs komen te staan. SEA is een zeer effectieve manier om meer bezoekers/potentiële klanten naar je website te krijgen. Echter hangt hier wel een prijskaartje aan. Het is daarom verstandig om eerst te weten wat SEA precies is, om vervolgens te beslissen of dit een vorm van online marketing is die voor jou relevant en rendabel is. Op deze pagina over SEA geven wij je daarom informatie over:

  •        Voordelen en nadelen van SEA
  •        Verschillen tussen SEA en SEO
  •        Google AdWords

Benieuwd naar andere online marketing technieken? Bekijk dan eens onze pagina over de verschillende soorten online marketing.

Computerscherm met grafiek

Voordelen en nadelen van SEA

Wil je zo snel mogelijk meer bezoekers op je website? Dan is SEA een uitstekende methode om dit te bereiken. Één van de voordelen van SEA is namelijk dat je hiermee snel resultaat ziet. Bij SEA betaal je er namelijk voor om je website direct hoger in de zoekresultaten van Google te plaatsen. Hier hangt echter wel een nadeel aan: wanneer je budget op is, wordt de advertentie ook niet meer getoond en zal je bezoekers verliezen. Om toch organisch verkeer te behouden is SEO daarom erg belangrijk. Daarnaast is SEA vrij prijzig. Er bestaan bijvoorbeeld PPC (Pay-Per-Click) campagnes waarbij je betaalt wanneer er iemand op je advertentie klikt. Deze klikken kunnen soms wel enkele euro’s kosten waardoor de kosten al snel hoog kunnen oplopen.

Een tweede voordeel van SEA is dat je jouw advertentie af kunt (laten) stemmen op een zeer nauwkeurig publiek. Met Google AdWords kun je een SEA campagne creëren die op veel verschillende manieren te specificeren is. Hierdoor kun je een zeer specifiek publiek aantrekken, wat vervolgens kan zorgen voor meer verkopen/conversies. Daarnaast kun je met verschillende tools zoals Google Analytics een zeer nauwkeurig beeld krijgen van het verkeer op jouw website en van de werking van de SEA campagnes. Je kunt bijvoorbeeld inzicht krijgen in de ROI (return on investment) van de SEA campagne.

Ondanks SEA heel krachtig is, wil dit echter toch niet zeggen dat je website hierdoor helemaal bovenaan in de zoekresultaten van Google komt te staan. Er is namelijk vaak sprake van sterke concurrentie. Zo is er veel concurrentie tussen websites die gevonden willen worden op de zoekwoorden “verzekering”, “lening”, en “hypotheek”. Toch wil de hoogste positie van een website in de zoekresultaten niet altijd zeggen dat dit ook zorgt voor meer bezoekers, laat staan voor meer conversies.

Google zoeken vergrootglas

SEA en SEO

Zowel SEA en SEO zijn zeer belangrijke technieken binnen online marketing en maken beide onderdeel uit van search engine marketing (SEM). Het verschil tussen beide kan daarom soms onduidelijk zijn. Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen SEA en SEO. Het voornaamste verschil is natuurlijk dat SEA geld kost terwijl SEO gratis is. Een ander groot verschil is dat je met SEA snel resultaat ziet, terwijl de zichtbaarheid van de effecten van SEO weken of zelfs maanden kan duren. De effecten van SEO zijn daarentegen wel langduriger. Je hoeft je namelijk niet altijd bezig te houden met SEO om de positie van je website hoog in de SERPs te houden. Als je je website eenmaal goed geoptimaliseerd hebt, zal je de effecten hiervan nog lang daarna zien. Dit is met SEA niet het geval: is je budget voor je advertentie op, dan stopt de SEA campagne en zal je website niet meer hoog in de zoekresultaten komen te staan.

Google AdWords

Aangezien Google de meest gebruikte zoekmachine in de wereld is (met een aandeel van meer dan 77%) wordt SEA meestal toegepast met Google AdWords. Dit is één van de belangrijkste en populairste online marketing tools. Het is een tool waarmee advertenties op verschillende netwerken van Google kunnen worden gemaakt. Hierbij betaalt de adverteerder per klik (Pay-Per-Click). Binnen Google AdWords zijn er veel verschillende opties waarmee je een zeer specifieke SEA-campagne kunt maken om een zeer specifiek publiek te bereiken. Daarom is het aan te raden om SEA over te laten aan SEA-experts die precies weten hoe ze campagnes moeten instellen.