Linkbuilding is een onderdeel van online marketing waarmee je een website hoger in de zoekresultaten van Google (of andere zoekmachines) kan laten staan. Met linkbuilding zorg je er dus voor dat er meer organische bezoekers op de website komen. Ben je een beginner op het vlak van online marketing en/of het maken en beheren van een eigen website, dan is linkbuilding een uitstekende manier om meer bezoekers naar je website te krijgen. Linkbuilding is namelijk vrij eenvoudig om zelf te doen. Bovendien kost het je geen geld. Op deze pagina vind je alle belangrijke informatie omtrent linkbuilding:

  •        Hoe werkt linkbuilding?
  •        Wat zijn externe links?
  •        Wat zijn interne links?
  •        Linkbuilding tips en tools

Met deze handige informatie kun je zelf meteen aan de slag met linkbuilding om de zichtbaarheid van je website te vergroten!

Vrouw met laptop en schrift

Hoe werkt linkbuilding?

Bij linkbuilding draait het erom dat je jouw website beter zichtbaar maakt voor zoekmachines zoals Google, waardoor de positie van jouw website zal stijgen in bepaalde zoekresultaten (SERPs). Je website beter zichtbaar maken doe je door het verkrijgen van externe links, en het implementeren van interne links. Beide zorgen ervoor dat er meer organische (en dus relevante) bezoekers op je website terecht komen. Linkbuilding zorgt hiermee dus voor meer naamsbekendheid en een grotere kans op conversies (zoals verkopen). Maar wat zijn externe en interne links precies?

Externe links

Wanneer een andere website een link plaatst die verwijst naar jouw website, noemen we dit een “externe link”. De link staat namelijk niet op je eigen website en is dus extern. De werking van een externe link is iets anders dan die van een interne link. Een externe link zorgt er namelijk voor dat de website die naar jouw website verwijst, een deel van zijn “autoriteit” deelt met jouw website. Een website met veel autoriteit wordt door Google als hoogwaardig gezien. Grote/populaire websites hebben dus veel autoriteit en staan hoog in de SERPs. Wanneer je een externe link krijgt van een website met hoge autoriteit, zal dit de positie van jouw website in de zoekresultaten positief beïnvloeden. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk externe links van dergelijke websites te krijgen. Ook externe links van websites met minder autoriteit kunnen invloed hebben op de autoriteit van jouw website, zeker wanneer je veel externe links krijgt van verschillende websites. Het is echter wel belangrijk dat je externe links krijgt van websites met relevante content. Krijg je externe links van websites die qua onderwerp niets met jouw website te maken hebben, dan kan dit zelfs een negatief effect hebben op de positie van jouw website.

Interne links

Een interne link is een link die je zelf op je eigen website plaatst en die verwijst naar een andere pagina binnen jouw website. Een interne link heeft een andere functie dan een externe link, maar hetzelfde doel. Interne links tonen zoekmachines zoals Google namelijk de structuur en inhoud van de website. Dit is zeer belangrijk. Om je webpagina’s überhaupt in de zoekresultaten van Google te laten krijgen, moet Google deze pagina’s namelijk eerst vinden. Dit is waar interne links voor zorgen. Dit zorgt er vervolgens ook voor dat de autoriteit van de pagina’s binnen je website verdeeld wordt. Zo voorkom je dus dat slechts één of een aantal pagina’s een goede ranking hebben. Bovendien zorgen interne links ervoor dat bezoekers eenvoudig kunnen navigeren binnen je website en dus langer op je website blijven, wat ook positieve invloed heeft op de positie van je website. Ondanks linkbuilding erg eenvoudig is, is het dus een zeer effectieve methode om meer bezoekers naar je website te krijgen.

Man aan het werk

Linkbuilding tips

Maar waar moet je op letten als je begint met linkbuilding? Wij geven je graag een paar handige linkbuilding tips. Ten eerste is het belangrijk om te weten dat het niet per se uit maakt hoeveel interne links je in een pagina verwerkt, zolang de links maar relevant zijn voor de bezoekers van die pagina. Verder is het belangrijk dat linkbuilding niet ten koste gaat van de leesbaarheid van je webteksten. Op onze pagina over content marketing lees je meer over de invloed van content op de ranking van je website.

Domeinautoriteit meten

Wil je de “beste” externe links krijgen, dan moet je websites vinden die een hoge autoriteit hebben. Dit kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je een relevant zoekwoord opzoeken in Google om te zien welke websites (met uitzondering van de advertenties) bovenaan in de zoekresultaten staan. Deze websites hebben meestal een hoge autoriteit. Wil je echter exact weten wat de autoriteit is van een specifieke website, dan kun je verschillende linkbuilding tools gebruiken. Een bekende en zeer eenvoudige tool is de “Open Site Explorer” van Moz.com. Hier kun je een link invoeren om vervolgens de domein autoriteit van deze website te bekijken. Ook zie je welke externe links die specifieke website heeft. Om nauwkeuriger inzicht te krijgen, moet je een betaald account aanmaken bij Moz.com.

Nofollow-links vermijden

Naast externe en interne links, zijn er ook “nofollow”-links. Een nofollow-link is een link op een andere website die verwijst naar jouw website, maar die een “nofollow-attribuut” heeft toegevoegd aan de code van deze link. Hierdoor wordt deze externe link als minder waardevol gezien door Google. Deze links hebben dus geen of minder invloed op de positie van jouw website in de zoekresultaten. Het is dus aan te raden om zoveel mogelijk externe links te krijgen zonder een nofollow-attribuut.

Relevante ankerteksten

Ten slotte is het belangrijk dat zowel externe als interne links een relevante ankertekst hebben. De ankertekst is de tekst waar een hyperlink aan gekoppeld is. Klik je dus op de ankertekst dan wordt je verwezen naar de webpagina waar deze tekst naar linkt. De ankertekst van een externe/interne link moet passen bij de pagina waar deze naar verwijst. Ook moet de ankertekst het zoekwoord bevatten waarmee je graag hoog wilt scoren in de zoekresultaten van Google.