E-mail marketing is ontstaan door de opkomst van e-mail eind jaren 70 en is daarmee de eerste vorm van online marketing. Het is een vorm van online marketing waarbij reclame wordt gemaakt via e-mail. E-mail marketing zorgt onder andere voor meer klantenbinding en daarmee voor een grotere kans op conversies (zoals verkopen). Ondanks e-mail marketing al bijna vijftig jaar bestaat, en er ondertussen veel nieuwe vormen van online marketing bestaan, is het nog altijd een zeer effectieve en populaire manier van marketing. Er worden immers gemiddeld 269 miljard e-mail wereldwijd verzonden per dag (Lifewire)! Bovendien is e-mail marketing niet heel ingewikkeld.

Mail over de wereld

Benieuwd geworden? Wij van Online Marketing Tips leggen je graag alles uit omtrent e-mail marketing. We behandelen de voordelen van e-mail marketing, en geven je handige e-mail marketing tips. Ten slotte behandelen we een aantal e-mail marketing trends die je kunt meenemen wanneer je zelf aan de slag gaat met e-mail marketing.

E-mail marketing voordelen

Ondanks e-mail marketing een vrij eenvoudige vorm van online marketing is, heeft het veel verschillende voordelen. Je kunt bijvoorbeeld dankzij handige e-mail marketing tools vrij eenvoudig de exacte ROI (return on investment) van je e-mail marketing meten, waardoor je duidelijk inzicht krijg in de effectiviteit van de e-mail marketing.

Een tweede voordeel is dat e-mail marketing heel flexibel is. Omdat je met e-mail marketing tools verschillende aspecten kunt meten, kun je aan de hand van deze data je marketingstrategieën aanpassen en experimenteren met de inhoud en het ontwerp van je e-mails.

Een derde voordeel van e-mail marketing is dat het vrij goedkoop is. Er zijn veel gratis e-mail marketing tools waarmee je meteen zelf aan de slag kunt met e-mail marketing zonder enige kennis. De mogelijkheden qua vormgeving en analyse zijn bij gratis tools meestal echter beperkt. Toch is e-mail marketing over het algemeen veel goedkoper dan de meeste vormen van online marketing, zoals SEA en affiliate marketing.

Ten slotte is e-mail marketing gewoonweg een zeer effectieve manier van marketing, omdat je hiermee zeer gepersonaliseerde e-mails met relevante reclame/informatie kan toesturen. Ook is het een zeer eenvoudige vorm van online marketing. Je kunt namelijk met handige e-mail marketing tools binnen enkele uren je eigen e-mails ontwerpen, opstellen, en versturen. Je e-mails hoeven bovendien niet per se lang te zijn. Het is vaak het beste om juist korte maar krachtige e-mails te versturen.

E-mail marketing analyseren

Om de effectiviteit van je e-mail marketing te bepalen, is het belangrijk dat je op verschillende factoren let. Belangrijke factoren zijn:

  •        Aankomstratio en openratio
  •        Click-Through-Rate (CTR) / Doorklikratio
  •        Groei van abonnees
  •        Conversieratio

Deze factoren kun je (meestal) meten met de tools die je voor e-mail marketing kunt gebruiken, zoals MailChimp.

Laptop met mail

Aankomstratio en openratio

Als eerste moet je het aankomstratio en openratio meten. Het is immers belangrijk dat je e-mails ook daadwerkelijk aankomen en vervolgens gelezen worden door je publiek. Het aankomstratio is het percentage van de verzonden e-mails die ook daadwerkelijk bij personen aankomen. Een laag aankomstratio wil over het algemeen zeggen dat je e-mails als spam worden gezien. Dit kan komen doordat je website een lage domeinautoriteit heeft. Deze autoriteit kun je onder andere verhogen met linkbuilding.Ook kan een laag aankomstratio betekenen dat de meeste e-mailadressen niet bestaan (bijvoorbeeld doordat bepaalde adressen niet meer actief zijn).

Het openratio is het percentage van de verzonden e-mails die ook daadwerkelijk worden geopend. Dit ratio geeft aan hoe sterk de inhoud (zoals de titel) van je e-mail is. Ligt het percentage laag, dan is je e-mail niet aantrekkelijk genoeg. Dit kan zijn doordat er teveel tekst in staat, of de inhoud niet relevant genoeg is. Je kunt experimenteren met de vorm en inhoud van je e-mails en vervolgens vergelijken wat de invloed hiervan is op het openratio. Ook kun je experimenteren met de tijd waarop je e-mails verzendt. Soms worden e-mails niet geopend omdat je ze op een te druk, te vroeg, of te laat tijdstip hebt verzonden.

Kortom, houdt het aankomstratio en openratio in de gaten en probeer deze zo hoog mogelijk te houden.

Click-Through-Rate (CTR) / Doorklikratio

Het “doorklikratio” (ook wel Click-Through-Rate genoemd) is het percentage mensen dat op een link in de e-mail klikt. Het doorklikratio vertelt dus nog meer over de effectiviteit van je e-mail dan het openratio. Het doorklikratio kun je verhogen door kort maar krachtige content te schrijven, één of meerdere “calls-to-action” te implementeren, en te zorgen voor een mooie vormgeving. Een call-to-action is bedoeld om iemand over te laten gaan op een bepaalde actie (bijvoorbeeld het maken van een donatie, of het kopen van een product). Denk bijvoorbeeld aan een knop met “doneer hier” erop, of een kleurrijke reclamebanner.

Poppetje met enveloppe

Groei van abonnees

Het is natuurlijk belangrijk dat je zoveel mogelijk abonnees hebt zodat je zoveel mogelijk e-mails uit kunt sturen om vervolgens meer potentiële klanten te krijgen. Het is daarom belangrijk om ook te letten op de groei van het aantal abonnees. Het is dus niet alleen van belang om te zorgen voor nieuwe abonnees, maar ook voor het behouden van abonnees. Je moet dus krachtige en relevante e-mails blijven produceren om de interesse van je publiek te behouden. Voeg bijvoorbeeld interessante aanbiedingen en nieuwtjes toe aan je e-mails. Deze kun je dan ook verwerken in de titel van je e-mail. Ook kun je voorkomen dat mensen zich uitschrijven van de e-maillijst door niet teveel e-mails te sturen. Vaak vinden mensen dit onnodig en irritant. Ga eerder voor kwaliteit dan kwantiteit. Uit onderzoek blijkt dat je het beste 1 tot 3 keer in de week een e-mail kunt verzenden (Smartinsights).

Conversieratio

Het conversieratio vertelt uiteindelijk het meeste over de effectiviteit van je e-mail marketing. Het hoofddoel van e-mail marketing is namelijk meestal om te zorgen voor conversies (die je van te voren opstelt). Conversies zijn waardevolle acties van websitebezoekers, zoals het plaatsen van een bestelling of het invullen van een contactformulier. Wil je bijvoorbeeld dat iemand aan de hand van jouw e-mail een offerte aanvraagt via jouw website, dan is het aanvragen van de offerte een conversie. Het conversieratio is dus het percentage e-mails  dat zorgt voor een conversie op jouw website.

E-mail marketing trends

In 2017 zagen we een aantal e-mail marketing trends die ook zeker de komende jaren nog relevant zullen blijven. De voornaamste e-mail marketing trend is het gebruik van korte content in e-mails. Dit heeft vooral te maken met het feit dat e-mails steeds vaker geopend worden via een smartphone. Het is dus belangrijk om je e-mails te optimaliseren voor het kleine scherm van een smartphone. Volgens onderzoek in 2016 lag de ideale lengte van een e-mail tussen de 50 en 125 woorden (Email Monday).

Een andere e-mail marketing trend is informaliteit. Probeer geen al te serieuze toon aan te nemen in je e-mails; schrijf zoals je praat. Hierdoor zal je publiek zich meer persoonlijk aangesproken voelen, waardoor je een sterkere band creëert met je publiek. Een andere trend die past bij informaliteit is het implementeren van meer interactieve elementen, zoals GIFs. Hierdoor creëer je bijvoorbeeld ook meer engagement.