Content marketing is een vorm van online marketing waarbij er (indirect) interesse in een merk/bedrijf gecreëerd wordt door het creëren en delen van sterke content. Door het maken van interessante, relevante, en duidelijke content creëer je namelijk interesse en engagement, wat vervolgens kan zorgen voor meer (potentiële) klanten. Content marketing heeft vele voordelen. Zo zorgt content marketing voor:

  •        Naamsbekendheid
  •        Engagement
  •        Verkoop
  •        Leadgeneratie
  •        Klantloyaliteit

Content marketing is een breed begrip. Er bestaan namelijk veel verschillende tactieken binnen content marketing. Wij geven je op deze pagina daarom een aantal belangrijke tips voor content marketing. Hiermee kun je zelf aan de slag gaan met content marketing. Waar wacht je nog op?

Online Marketing tablet

Content is key

Zoals de naam al zegt, draait content marketing om “content”. Wil je je bedrijf of merk promoten dan kun je dit doen met behulp van de content op een website en/of via verschillende social media-platformen. Bij content marketing draait het om de inhoud van deze content. Met “content” wordt overigens niet alleen tekst bedoelt. Ook video’s, audio, afbeeldingen, en de opmaak van tekst hoort hierbij. Er zijn verschillende aspecten die zorgen voor sterke content marketing. Ten eerste is het belangrijk dat je teksten goed geschreven zijn. Hierbij is leesbaarheid (structuur) niet alleen van belang; ook is het belangrijk dat de tekst zo uniek mogelijk is. Dit toont namelijk dat jouw website (en dus ook je merk/bedrijf) uniek is, wat ervoor zorgt dat mensen vaker bij je terug komen.

Relevante content

Echter is het creëren van sterke en interessante content niet het enige dat belangrijk is. Naast content staat namelijk ook de (potentiële) klant centraal. Content en klant zijn sterk met elkaar verweven. Je moet immers zorgen dat mensen interesse tonen (en blijven tonen) in jouw bedrijf/merk en bijbehorende producten/services. Het specifiëren van jouw publiek en websitebezoekers is dus een belangrijk onderdeel van content marketing.

Dit houdt ook in dat je hun verwachtingen en eisen zo goed mogelijk in kaart moet brengen. Je kunt deze informatie vaak verkrijgen aan de hand van verschillende “contactmomenten”, bijvoorbeeld wanneer iemand een reactie achterlaat op één van jouw blogartikelen, of contact opneemt via een contactformulier op je website. Je kunt dit ook stimuleren, bijvoorbeeld door op sociale media te vragen naar de mening van je volgers. Zo kom je er achter wat je bezoekers precies willen. Verder kun je natuurlijk ook vrij nauwkeurig in Google Analytics zien wat de demografie van je bezoekers is. Al deze informatie over jouw publiek en websitebezoekers kun je vervolgens verwerken in de content marketing. De content zal dan voor hen relevanter zijn, waardoor je voor meer engagement zorgt en daarmee voor een hogere kans op conversies (zoals verkopen).

Vrouw aan het werk

Verschillende soorten content

Naast het schrijven van sterke content is het implementeren van verschillende content zoals blogartikelen, e-books, infographics, en video’s ook erg belangrijk. Verschillende soorten content zijn meestal aantrekkelijker voor de bezoeker en zorgen daarom vaak voor een lager “bouncepercentage”. Dit is het percentage bezoekers dat je website verlaat zonder nog een andere pagina te raadplegen. Wanneer je verschillende soorten content gebruikt is de kans bovendien groter dat bezoekers langer op je website blijven. Het gebruik van verschillende soorten content kan er hierdoor uiteindelijk voor zorgen dat Google je website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines plaatst. Hierdoor krijg je meer bezoekers en dus meer potentiële klanten.

Naast verschillende soorten content, kun je ook verschillende platformen gebruiken om content te delen. Naast een website, is het gebruik van social media-kanalen een must. Bepaal aan de hand van de demografische gegevens van je publiek welke kanalen het meest relevant zijn. Je kunt op internet namelijk handige infographics vinden met de demografie van ieder social media-kanaal. Naast het delen van content op je eigen social media-kanalen kun je ook betalen voor advertenties op deze platformen om het bereik te vergroten en meer engagement te creëren. Lees hier alles over social media marketing.

Content marketing en SEO

Content marketing staat zeker niet los van andere soorten online marketing. Zo hangt content marketing sterk samen met SEO. Je kunt namelijk belangrijke zoekwoorden implementeren in de content op je website om de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten te vergroten. Dit kun je ook doen door interne links in je webteksten te verwerken. Hoe je dat precies doet, lees je op onze pagina over linkbuilding. Wees hier echt wel voorzichtig mee: implementeer je teveel dezelfde/irrelevante zoekwoorden en interne links dan kan dit afgestraft worden door Google, waardoor je website juist lager in de zoekresultaten kan worden geplaatst!