Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij inkomsten kunnen worden gemaakt door middel van advertenties (banners, links, productfeeds). Deze advertenties worden op een andere website geplaatst door een “affiliate”. Als een bezoeker klikt op een advertentie, wordt de bezoeker doorverwezen naar de website van de adverteerder. Wanneer de bezoeker vervolgens zorgt voor een “lead” of aankoop, krijgt de affiliate commissie (geld) van de adverteerder. Een lead is een actie die een bezoeker op een website doet en die zou kunnen zorgen voor een verkoop. Dit kan bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier zijn, of het aanvragen van een offerte. Leads zijn dus belangrijk omdat ze vaak zorgen voor inkomsten voor de adverteerder.

Soms krijgt de affiliate al commissie wanneer er slechts op de advertentie geklikt wordt.

Affiliate marketing heeft dus te maken met drie partijen:

  •        De adverteerder (eigenaar van een bedrijf)
  •        De affiliate (website-eigenaar)
  •        De consument

Zowel de adverteerder als affiliate kunnen dus geld verdienen met affiliate marketing. Maar hoe kun je precies met affiliate marketing geld verdienen? Dat leggen wij van Online Marketing Tips je graag uit op deze pagina. Daarnaast leggen we je belangrijke concepten omtrent affiliate marketing uit en geven we je affiliate marketing tips.

Blokjes met letters marketing

Affiliate marketing modellen

Er zijn twee verschillende modellen voor affiliate marketing:

  •        Cost-Per-Lead (CPL) / Cost-Per-Action (CPA)
  •        Cost-Per-Click (CPC)

Beide modellen komen veel voor. Zoals de naam “Cost-Per-Lead” al zegt, betaalt de adverteerder de affiliate voor iedere lead die verkregen wordt uit een advertentie. De Cost-Per-Lead/Action wordt op voorhand afgesproken tussen de adverteerder en affiliate. Wanneer iemand op een advertentie klikt en vervolgens een offerte aanvraagt, dan kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de adverteerder 1 euro aan de affiliate betaalt. Er zijn ook grote affiliate netwerken, zoals Bol.com, waarbij duidelijk staat aangegeven hoeveel commissie de affiliate krijgt. De affiliate krijgt dan een percentage van het aankoopbedrag uitbetaald. Je krijgt als affiliate dan bijvoorbeeld 5 procent van de opbrengst van een verkocht product. Deze verkoop moet dan wel gedaan zijn nadat er geklikt werd op de advertentie op de website van de affiliate.

Bij het CPC-model betaalt de adverteerder al geld aan de affiliate wanneer er slechts op de advertentie geklikt wordt, ondanks deze klik niet altijd zal zorgen voor een lead of verkoop. De Cost-Per-Click wordt evenals Cost-Per-Lead ook van te voren bepaald.

Affiliate netwerken

Ben je een website-eigenaar en wil je eenvoudig geld verdienen als affiliate, dan is het aan te raden je aan te sluiten bij een “affiliate netwerk”. Een affiliate netwerk is een netwerk tussen adverteerders en affiliates. Je kunt dan eenvoudig (vaak met een HTML-code) advertenties van (verschillende) adverteerders op jouw website plaatsen, waarbij automatisch de commissie wordt berekend en wordt uitgekeerd. Er bestaan verschillende affiliate netwerken. Een aantal populaire affiliate netwerken in Nederland zijn die van Bol, Daisycon, TradeTracker, en Wehkamp. Ieder netwerk werkt net iets anders. De commissies kunnen variëren, alsook de advertenties die worden weergegeven, en de manier waarop. Zo krijg je bij Bol.com een commissie van 8 procent op het aankoopbedrag, en bij Wehkamp tussen de 2 en 10,5 procent.

Aansluiten bij een affiliate netwerk

Het is heel eenvoudig om je aan te sluiten bij een affiliate netwerk. Dit is meestal namelijk helemaal gratis, en er wordt duidelijk op de website van de het affiliate netwerk uitgelegd hoe je aan de slag kunt. Het is bovendien vaak makkelijk de advertenties op een mooie manier te implementeren op je website. Je kunt bijvoorbeeld advertenties van Bol.com eenvoudig implementeren door middel van een speciale WordPress-plugin die Bol heeft ontwikkeld.

Binnen deze partnerprogramma’s kun je meestal zelf kiezen welke soorten advertenties jij wilt laten zien op jouw website. Het is immers belangrijk dat deze advertenties relevant zijn voor jouw websitebezoekers. Daisycon kiest bijvoorbeeld automatisch advertenties die passen op jouw website. Ook kun je zelf kiezen uit verschillende adverteerders die aangesloten zijn bij Daisycon. Partnerprogramma’s bieden bovendien meestal statistieken die je inzicht geven in het aantal commissies, en inzicht in de demografie van websitebezoekers die op de advertenties hebben geklikt.

Twee mannen aan het werk

Affiliate marketing tips

Het juiste affiliate netwerk kiezen

Heb jij een eigen website, dan kun je als affiliate eenvoudig geld verdienen met affiliate marketing. De meest eenvoudige manier om dit te doen is via een affiliate netwerk. Deze advertenties zijn namelijk eenvoudig te implementeren, zonder dat je veel moet afweten van coderen. Ook krijg je handige statistieken te zien en wordt je commissie automatisch berekend en uitgekeerd. Kies een affiliate netwerk dat het beste aansluit bij de content op jouw website. Heb je bijvoorbeeld een website over kleding, dan is Bol.com niet de beste keuze, omdat zij geen kleding verkopen. Doe dus eerst onderzoek naar welke affiliate netwerken er zijn, en welke mogelijkheden deze netwerken bieden. Lees bijvoorbeeld onze pagina over de beste affiliate netwerken.

Meer bezoekers, meer klikken, meer commissie

Verder is het van groot belang om te zorgen dat je website beter zichtbaar wordt in de zoekresultaten van Google (de SERPs). Hierdoor zorg je dat er meer organische bezoekers naar je website komen, waardoor de kans dus groter is dat er meer mensen op de advertenties klikken. De kans op meer commissie wordt dus ook groter. Er zijn verschillende vormen van online marketing waarmee je je website hoger in de zoekresultaten van Google kan krijgen, zoals SEO, linkbuilding, en content marketing.

Advertenties op de juiste manier implementeren

Daarnaast is het belangrijk om de advertenties op een goede plaats te zetten. De advertenties moeten namelijk goed zichtbaar zijn, maar niet ten koste gaan van de leesbaarheid van de webpagina. Zo is de zijbalk (sidebar) een goede plek om een (beeld)advertentie te plaatsen. De zijbalk is namelijk goed zichtbaar maar onderbreekt de rest van de pagina niet. Het is echter ook aan te raden om advertenties juist in de lopende tekst te zetten, en deze hierbij zo goed mogelijk te integreren zodat het lijkt alsof de advertenties onderdeel zijn van de tekst. Gaat je webpagina bijvoorbeeld over kledingtrends, dan kun je hier kleding advertenties in verwerken die dienen als voorbeeld.