Waarom is customer feedback noodzakelijk?

Wil je een succesvol bedrijf beginnen, dan is onder andere customer feedback van enorm belang. Customer feedback zorgt er namelijk voor dat je meer inzicht krijgt in je klanten, waarop je je bedrijf kunt aanpassen. In dit artikel lees je precies waarom customer feedback zo noodzakelijk is.

computers

Betere producten, sterkere band met klanten

Om echt te weten wat je klanten precies willen is customer feedback natuurlijk erg belangrijk. Dankzij customer feedback kun je de klanttevredenheid vaststellen. Ook biedt het je nieuwe perspectieven, aangezien het je helpt de min- en pluspunten van je eigen bedrijf te ontdekken. De customer feedback kun je vervolgens verwerken om te zorgen voor betere producten en service. Dit is zeer belangrijk in een wereld waarin je met veel bedrijven moet concurreren.

Vaste klanten

Een sterkere band met je klanten dankzij customer feedback zorgt er dus ook voor dat je klanten vaker bij je terug zullen komen. Als je naar feedback vraagt, laat je aan je klanten zien dat er naar hen geluisterd wordt, waardoor zij zich sneller tot jouw bedrijf zullen wenden in plaats van tot concurrenten.

Maak betere bedrijfskeuzes

Customer feedback geeft je overzichtelijke data waarmee je de juiste keuzes binnen je bedrijf kan maken die niet gebaseerd zijn op je instinct. Vooral negatieve feedback kun je omzetten in betere bedrijfskeuzes. Het feit dat bijvoorbeeld iemand de moeite doet om een negatieve recensie achter te laten, betekent dat die persoon ervan uit gaat dat er iets aan gedaan wordt. Het beste kun je deze persoon dan persoonlijk contacteren om het probleem te bespreken. Zo kun je nog meer feedback krijgen om het probleem vervolgens op te lossen.

Hoe vraag je om feedback?

Maar hoe vergaar je eigenlijk customer feedback? Dit kan op veel verschillende manieren: via je website, via e-mail, via een smartphone-applicatie, of via telefoon. Je kunt de bezoekers van je website bijvoorbeeld een e-mail sturen met een korte enquête. Zorg er echter voor dat de enquête zo kort mogelijk is; niet meer dan 10 vragen en het liefst met een duidelijke schaal van 1 tot 10. Gebruik dus geen open vragen.

Ook sociale media zijn enorm handig om feedback te verkrijgen. Zo is het verstandig om een Facebookpagina voor je bedrijf aan te maken waarop klanten eenvoudig beoordelingen en recensies kunnen plaatsen.

Verder zijn er nog verschillende (gratis) tools die je hierbij kunnen helpen, bijvoorbeeld met het maken en verzenden van goede enquêtes. Een populaire tool is bijvoorbeeld SurveyMonkey.