Tips voor een hogere conversie

Als eigenaar van een webshop of website wil je natuurlijk dat de bezoekers van jouw website hem zo optimaal mogelijk kunnen gebruiken. Dit zorgt namelijk voor een hogere conversie: het aantal bezoekers dat een bepaalde actie uitvoert. Bij een webshop is dit bijvoorbeeld wanneer een bezoeker een aankoop doet. Maar hoe krijg je dat nou voor elkaar? Daar lees je in deze blog enkele tips over.

Conversie

Zoek uit wat je kan verbeteren

Voordat je iets aanpast aan je site, moet je eerst uitzoeken waar klanten tegenaan lopen. Deze struikelblokken kan je identificeren door bijvoorbeeld enquêtes of klantinterviews. Een voorbeeld waar klanten van webshops vaak tegenaan lopen, is dat de functie om als gast af te rekenen ontbreekt. Voor een klant kan dit een heel duidelijk en vervelend probleem zijn, terwijl de eigenaar van de webshop het helemaal over het hoofd ziet. Om dingen dus vanuit een ander perspectief te zien, vraag je je klanten om evaluatie. Wanneer je hebt geïdentificeerd wat er allemaal beter kan, kan je aan de slag om die dingen te verbeteren.

Hou het simpel

Tegenwoordig hebben klanten geen zin en tijd meer om ellenlange teksten te lezen voordat ze vinden wat ze zoeken. Wanneer het ze te lang duurt, zullen ze je site wegklikken. Hou je tekst daarom kort maar krachtig. Daarnaast is het ook belangrijk om de opmaak van je site simpel te houden. Van een website met verschillende flitsende achtergrondkleuren en rondvliegende animaties raakt de bezoeker afgeleid en het ziet er ook nog eens onprofessioneel uit. Ten slotte zorg je er door het duidelijk en simpel maken van de navigatie voor dat klanten makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. 

Mocht je er met deze tips zelf niet uitkomen? Schakel dan een professioneel conversie optimalisatie bureau in. Zo’n bureau is namelijk gespecialiseerd in het verhogen van conversie, zodat je vaak al snel stappen zet.