De online marketing trends van 2017

Online marketing is een enorm dynamische sector; ieder jaar verandert er weer veel dankzij nieuwe technologieën en andere ontwikkelingen. Wil je succesvol zijn in online marketing, dan is het belangrijk dat je altijd op de hoogte bent van nieuwe trends. Lees daarom over de online marketing trends van 2017.

Live video is een must

Consumenten worden steeds slimmer in het omgaan met digitale technologie en houden zich hier steeds meer mee bezig. Hierdoor zijn consumenten zich ook steeds meer gaan hechten aan merken en hun verhalen. Live video is hier ook ontzettend belangrijk bij, omdat het zorgt voor een nauwere relatie met het publiek. Live video in 2017 is daarom onmisbaar.

Wist je dat 50% van al het mobiel verkeer afkomstig is van online video’s? Afgelopen jaar zagen we al een sterke groei in het maken en delen van video’s, voornamelijk via sociale media. Dit had vooral te maken met het platform Periscope en Facebook’s implementatie van Facebook Live.

Dankzij live video wordt het steeds gemakkelijker voor bedrijven om een betere band te krijgen met consumenten. De mogelijkheid van live video zal dit jaar alleen maar toenemen.

smartphone

Mobile responsiveness

Het wordt steeds belangrijker om als bedrijf je website mobile responsive te maken. Er zijn momenteel namelijk meer (actieve) mobiele apparaten dan mensen in de wereld, zo’n 7,2 miljard! Dit blijft stijgen, en daarom is het belangrijk dat jouw website hier op aangepast is.

Ook de markt van wearables stijgt enorm: van ongeveer 2 miljard dollar in 2015 naar een verwachte 4 miljard dollar dit jaar.

Het wordt daarom enorm belangrijk om websites en platforms te creëren die voldoen aan deze mobiele apparaten, zoals meer interactieve schermen, om zo de gebruikerservaring hoog te houden.

Offline en online marketing dichter bij elkaar

Door de groei en het succes van online marketing lijkt “offline marketing” naar de achter grond te verdwijnen. In tegendeel, de verhouding tussen fysieke en online verkooptechnieken komen juist dichter bij elkaar.

Dit komt bijvoorbeeld doordat veel mensen hun smartphone juist in fysieke winkels gebruiken. Bedrijven kunnen hier gebruik van maken door digitale technieken toe te passen die zorgen voor conversie, zoals online marketing gebaseerd op locatie. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een smartphone applicatie die bezoekers speciale beloningen aanbiedt wanneer ze de fysieke winkel bezoeken.

feedback

Online recensies

Het belang van online recensies wordt niet altijd even serieus genomen. Echter worden online recensies juist steeds belangrijker. Consumenten doen namelijk steeds meer online onderzoek naar producten, bedrijven, restaurants, et cetera. Video’s hierover, evenals recensies op sociale media en andere pagina’s, zijn hierbij dus enorm belangrijk.

Online recensies zorgen er niet alleen voor dat je klanten je website bezoeken, je bedrijf bezoeken of een aankoop doen, maar hebben ook invloed op de zoekresultaten van je website.

Er zijn tegenwoordig veel tools beschikbaar waarmee je consumenten eenvoudig om recensies kunt vragen en deze vervolgens eenvoudig kunt beheren en promoten.

Van passief naar interactief

Dit jaar wordt interactieve digitale content nog belangrijker om te zorgen voor engagement; het is niet alleen belangrijk dat mensen kopen, maar zich ook vermaken en op content reageren. Statische content zorgt voor maar een conversieratio van 36%, tegenover een ratio van 70% voor interactieve content.

De consument moet actief blijven: vragen beantwoorden, keuzes maken en verschillende mogelijkheden onderzoeken. Dit zorgt ervoor dat je publiek vanaf het begin de aandacht heeft en deze ook blijft vasthouden. Bijvoorbeeld door een poll, quiz, of een mini game.

Door nieuwe digitale technologieën zal het steeds gemakkelijker worden om interactiviteit te creëren. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe mogelijkheden die virtual reality met zich mee brengt.