De meest populaire online marketing tools zijn toch wel de tools die Google ontwikkelt heeft. Dit zijn zeer krachtige tools die je helpen met verschillende onderdelen van online marketing. Ze zijn eigenlijk essentieel als je een eigen website wilt beginnen en vervolgens aan de slag wilt gaat met online marketing. Deze tools geven je onder andere inzicht in het verkeer op je website, in wat gebruikers willen, in je SEA-campagnes, en in de opbrengsten uit advertenties. Bovendien zijn alle tools van Google gratis. Het enige dat je moet doen is je registreren met je eigen Google-account. Op deze pagina leggen wij van Online Marketing Tips je alles uit over de vier belangrijke online marketing tools van Google, namelijk:

  •        Google Analytics
  •        Google AdWords
  •        Google Search Console
  •        Google AdSense

Wil je toch wat meer weten over online marketing voordat je aan de slag gaat met deze tools, bekijk dan eerst onze uitgebreide pagina over online marketing.

Google Analytics

Google Analytics is misschien wel de belangrijkste tool voor iedere bedrijfseigenaar, website-eigenaar, of marketeer. Je hebt immers informatie nodig om geïnformeerde beslissingen te maken over hoe je je website en bedrijf kunt laten groeien. Of je nu een webwinkel hebt, of gewoon een blog als hobby, je moet altijd de (inter)acties van je (toekomstige) websitebezoekers begrijpen. Al deze informatie kun je verkrijgen met behulp van Google Analytics. Google Analytics traceert namelijk alle acties die op jouw website gebeuren. Met Google Analytics kun je dus informatie verkrijgen over:

  •        Je websiteverkeer (aantal bezoekers, gemiddelde tijd van bezoek, etc.)
  •        De demografie van bezoekers
  •        Het pad dat bezoekers binnen je site aflopen
  •        Welke apparaten bezoekers gebruiken
  •        Conversies
  •        En nog veel meer!

Via speciale “dashboards” kun je deze informatie op een overzichtelijke manier bekijken en analyseren. Je kunt hier vervolgens ook een eigen rapportage van maken. Kortom, met Google Analytics kun je je website zeer nauwkeurig analyseren, om deze hier vervolgens op aan te passen zodat je je doelen sneller bereikt. Google Analytics is dus een handige tool voor veel verschillende vormen van online marketing. Google Analytics is bijvoorbeeld een goede tool voor e-commerce, omdat je aan de hand van deze data aanpassingen kunt maken om te zorgen voor meer verkopen. Ook helpt het bij content marketing, omdat je aan de hand van de data erachter kunt komen wat mensen (niet) interessant vinden wat betreft content. Dit kun je bijvoorbeeld zien aan de gemiddelde tijd dat bezoekers spenderen op een pagina, of door te kijken naar welke pagina de meeste bezoekers aantrekt.

Vrouw met tablet

Google AdWords

Google AdWords is het advertentienetwerk van Google waarmee je eenvoudig zelf advertenties kunt creëren die vervolgens over verschillende kanalen van Google verspreid worden. Er zijn verschillende soorten advertenties:

  •     Zoekadvertenties (tekst)
  •     Display-advertenties
  •     Advertentie in YouTube-video’s
  •     In-app mobiele advertenties

Google AdWords is dus een uitstekende tool voor Search Engine Advertising. Aan de hand van advertenties kun je reclame maken voor je eigen bedrijf, producten, en/of services. Je creëert hiermee meer naamsbekendheid en vergroot de kans op meer verkopen. Als adverteerder betaal je dan voor iedere klik op je advertentie. De kost per klik/Cost-Per-Click (CPC) hangt van veel verschillende aspecten af, waaronder de maximale CPC en het gebruik van advertentie-extensies. Ook is het vaak zo dat hoe populairder het zoekwoord is (bijvoorbeeld “slotenmaker”), hoe hoger de CPC.

De kosten van de advertentie-klikken gaan uiteindelijk naar Google. Het gebruik van Google AdWords is daarom gratis. Je moet dus echter wel een budget hebben voor de advertenties die je in Google AdWords maakt. De CPC in zoekadvertenties is gemiddeld 2 euro, en de CPC voor display-advertenties is gemiddeld 50 cent. Je kunt je AdWords-campagne op ieder moment aanpassen, waaronder het budget. Is je budget op, dan stopt je campagne automatisch. Met Google AdWords kun je dus eenvoudig je eigen budget beheren. Bovendien kun je met Google AdWords de effecten de advertenties analyseren.

Google Search Console

Een andere belangrijke tool voor iedere website-eigenaar is Google Search Console. Dit is een tool waarmee je de positie van je website in de zoekresultaten van Google kunt bekijken. Verder kun je hiermee zien of alle pagina’s van jouw website door Google gevonden worden. Dit wordt “crawlen” genoemd. Het is belangrijk dat al je pagina’s gecrawld worden door Google om ervoor te zorgen dat deze pagina’s in de zoekresultaten van Google komen te staan. Hierdoor zorg je ervoor dat je op iedere webpagina organische bezoekers kunt krijgen. Maar met Google Search Console krijg je nog veel meer informatie, waaronder:

  •        Welke externe websites naar jouw website linken
  •        Welke pagina’s geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten
  •        Welke zoekopdrachten zorgen voor organische bezoekers
  •        En nog veel meer!

Google Search Console is dus een onmisbare tool voor verschillende vormen van online marketing, voornamelijk SEO. Daarnaast is deze tool ook handig voor content marketing. Je kunt hiermee namelijk bekijken welke zoekopdrachten voor het meeste organische verkeer naar je website zorgen. Hier kun je vervolgens jouw content marketing op aanpassen. Bijvoorbeeld door meer content te schrijven met de belangrijke zoekwoorden erin verwerkt.

Laptop google

Google AdSense

Ten slotte is er nog de Google AdSense tool. Google AdSense is misschien wel de meest eenvoudige manier om geld te verdienen met advertenties. Het enige dat je hoeft te doen is een gratis account aanmaken, een advertentie aanmaken en personaliseren, en deze vervolgens op je website plaatsen door een speciale HTML-code aan de code van je website toe te voegen. Je kunt dus eenvoudig zelf kiezen hoe je advertentie eruit ziet en waar je deze plaatst. Je kunt advertenties bijvoorbeeld in de zijbalk (sidebar) van je website plaatsen, of onderaan de hoofdtitel van iedere webpagina.

Hoeveel je met AdSense verdient, ligt onder andere aan het aantal bezoekers op je website: hoe meer bezoekers, hoe groter de kans dat iemand op een advertentie klikt. Ook ligt de opbrengst natuurlijk aan de plaats van je advertentie. Het is daarom verstandig om te experimenteren met verschillende type advertenties, verschillende advertentiegroottes, en verschillende posities. Ook is het belangrijk dat de advertenties duidelijk zichtbaar zijn op alle soorten apparaten (tablets, smartphones, en computers). Wanneer je een totaalbedrag van 75 euro haalt, maakt Google AdSense dit bedrag automatisch naar je over.