Narrowcasting als onderdeel van je marketingcommunicatie

Om te communiceren naar het grote publiek werd, en wordt nog steeds, internet, radio, krant en televisie gebruikt. Het bereiken van het grote publiek kan namelijk veel opleveren. Maar wat als je het kleinere publiek wilt bereiken? Vroeger werden hier onder andere posters voor gebruikt, maar nu is er een veel effectievere manier om het kleinere publiek te benaderen. Namelijk door middel van narrowcasting, ook wel bekend als digital signage. Het kan ‘casten’ richting een ‘narrow’ publiek. Vroeger was dit ook al mogelijk, maar was de aanschaf van de hard- en software die hiervoor nodig is nog veel te duur. Door de revolutie op deze gebieden is het nu een stuk betaalbaarder geworden, en dan vooral de hardware. De hardware bestaat dus uit de fysieke schermen en de software bestaat uit het programma dat nodig is om te casten.

narrowcasting

Digital signage is, in tegenstelling tot broadcasting, gericht op een specifieke doelgroep die zich op een specifieke plaats bevindt. Het kan erg breed ingezet worden. Hierbij kun je denken aan intern gebruik, maar ook naar buiten toe zoals bijvoorbeeld richting bezoekers of patiënten.

Intern gebruik

Intern kan het gebruikt worden om te communiceren naar de eigen medewerkers. Je kunt belangrijke informatie op de schermen weergeven of bijvoorbeeld prestatiegerichte boodschappen, om het personeel wat motivatie te geven. Ook kan het dienen als een soort digitale nieuwsbrief. Wanneer de medewerkers bij het koffiezetapparaat staan te wachten tot hun eerste bakje koffie van de dag klaar is, of bij de lift staan te wachten tot hij er eindelijk is, worden ze al wachtend geïnformeerd over het laatste nieuws. Zo blijven alle medewerkers betrokken bij lopende zaken binnen het bedrijf. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • het informeren over jubilea en feestelijke gelegenheden
  • het weergeven van interne vacatures
  • het weergeven van het lokale weerbericht
  • het weergeven van belangrijk lokaal of regionaal nieuws
  • het informeren over nieuwe producten of diensten
  • het weergeven van te behalen targets en KPI’s

Extern gebruik

Bij extern gebruik kun je denken aan de wachtkamer van de huisarts of van een ziekenhuis. Op deze schermen wordt altijd nuttige informatie weergegeven of informatie over lopende zaken of programma’s waar bezoekers aan deel kunnen nemen. Elk bedrijf het immers wat te communiceren. Een aantal voorbeelden van hoe narrowcasting extern gebruikt kan worden zijn:

  • het informeren over aanbiedingen of lopende acties
  • het weergeven van productvideo’s of merkfilmpjes voor branding
  • het informeren over wachttijden
  • het informeren over (afwijkende) openingstijden
  • het weergeven filmtrailers voor het verzachten van de wachttijd
  • het weergeven van sfeerbeelden, zoals bijvoorbeeld in casino’s gedaan wordt
  • het informeren over sociale media, zoals Twitter en Facebook

Ook is het handig om aan de volgende dingen te denken wanneer je gebruik gaat maken van dit communicatiemiddel:

  1. Zorg er voor dat je schermen op schilderijhoogte hangen. Je wilt immers dat ze gezien worden
  2. Zorg er voor dat je weet waar de schermen tegen bestand zijn, zoals de hitte in de etalage
  3. Zorg er voor dat de informatie relevant is voor je publiek