E-mail marketing is een uitstekende manier om een sterkere relatie te krijgen met je publiek en om meer engagement te creëren. Hiermee zorg je uiteindelijk voor klantenbinding en dus voor een grotere kans op conversies, waaronder verkopen. Wil je beginnen met online marketing dan is e-mail marketing een goed begin. Het is namelijk een vrij eenvoudige maar effectieve vorm van online marketing. Toch is het aan te raden om hierbij gebruik te maken van e-mail marketing tools die je helpen met het creëren van e-mails, versturen van e-mails, het analyseren van e-mail marketing campagnes, en nog veel meer. Er zijn momenteel ontzettend veel e-mail marketing tools op de markt, zowel gratis als betaald. Wij van Online Marketing Tips leggen je graag wat meer uit over de meest handige e-mail marketing tools van dit moment, namelijk:

  •        MailChimp
  •        GetResponse
  •        ActiveCampaign
  •        Aweber

Kies één van deze e-mail marketing tools en je kunt meteen zelf aan de slag met e-mail marketing!

MailChimp

MailChimp is één van de meest populaire e-mail marketing tools. Zonder te betalen biedt deze tool je al veel mogelijkheden voor e-mail marketing. Je kunt snel en eenvoudig professionele e-mails ontwerpen, automatische reacties instellen, abonnees segmenteren, en je e-mail marketing campagnes analyseren. Met een gratis account is het al mogelijk om naar maximaal 2000 verschillende contacten e-mails te verzenden. Daarnaast heeft MailChimp een zeer eenvoudige interface en kun je deze tool eenvoudig implementeren met andere software, waaronder WordPress en Shopify. Wil je de functies van MailChimp uitbreiden, dan kun je ervoor kiezen om te betalen voor een professioneel account. Een account kost minimaal 10 Amerikaanse dollar per maand. Je kunt dan bijvoorbeeld meer e-mails uitsturen en naar meer contacten (10.000 in totaal).

GetResponse

In tegenstelling tot MailChimp is GetResponse geen gratis tool. Je kunt deze tool wel eerst een maand lang gratis proberen. Daarna betaal je er 15 Amerikaanse dollar per maand voor. Heb je budget, dan is het dit zeker waard. Deze tool maakt e-mail marketing namelijk een stuk eenvoudiger. Met veel verschillende opties kun je met gemak een automatische e-mail marketing campagne opstellen en e-mails verzenden naar zeer specifieke doelgroepen. Met GetResponse kun je e-mails heel eenvoudig personaliseren, wat zorgt voor meer engagement en dus een grotere kans op conversies. Bovendien kun je met GetResponse je e-mail marketing nauwkeurig analyseren aan de hand van verschillende data. Hierdoor kun je inzicht krijgen in wat werkt en wat niet, om vervolgens je e-mail marketing te verbeteren. Verder biedt deze tool honderden professionele sjablonen aan; je hoeft je dus geen zorgen te maken over het ontwerp van je e-mails. Ten slotte zorgt deze tool ervoor dat je e-mails goed zichtbaar en bruikbaar zijn voor gebruikers van alle apparaten (PC, tablet, en smartphone).

ActiveCampaign

ActiveCampaign is een zeer gebruiksvriendelijke tool voor e-mail marketing. ActiveCampaign kost 9 Amerikaanse dollar per maand, maar is daarentegen wel ontzettend uitgebreid. Personalisatie staat centraal bij deze tool. Met uitgebreide opties en een handig dashboard kun jij de inhoud van jouw e-mails zo goed mogelijk laten aansluiten bij specifieke abonnees/doelgroepen. Je kunt met ActiveCampaign dus e-mails versturen naar een grote groep mensen, zonder dat dit ten koste gaat van personalisatie. Dit is niet het geval bij de meeste e-mail marketing tools, zoals MailChimp. Met ActiveCampaign creëer je dus eenvoudig meer betrokkenheid en daarmee een effectievere e-mail marketing campagne.

Bij ActiveCampaign krijg je een handig dashboard waarin je inzicht krijgt in verschillende data om je e-mail marketing te analyseren. Ook kun je met ActiveCampaign automatische e-mails en sms’jes creëren. Dit kan allemaal op het niveau van de individuele abonnee. Je kunt bijvoorbeeld een bepaalde automatische e-mail alleen laten verzenden naar abonnees in een specifieke locatie, of naar een abonnee met bepaalde contactgegevens.

Aweber

Een iets oudere e-mail marketing tool is Aweber. Ondanks deze tool er minder modern uitziet dan de andere tools is het nog altijd een populaire optie voor veel marketeers. Maar vooral voor beginners is dit een fijne tool, omdat de tool je uitgebreid begeleid tijdens het gebruik. Bovendien heeft de tool niet heel veel opties, maar wel de nodige opties. Hierdoor wordt je niet snel afgeleid of ontmoedigd. Evenals ActiveCampaign kun je met Aweber verschillende e-mail campagnes verzenden naar specifieke abonnees en kun je automatische e-mails instellen. En net zoals MailChimp bestaat er ook een Aweber WordPress plug-in. Aweber is echter wel vrij prijzig. De prijzen beginnen vanaf 19 Amerikaanse dollar per maand.

Benchmark

Één van de nieuwere e-mail marketing tools is Benchmark. In tegenstelling tot bovenstaande tools kun je met Benchmark tot wel 10.000 e-mails per maand verzenden zonder te betalen. Bovendien kun je gebruik maken van zeer veel verschillende opties. Benchmark werkt met een sleep-en-neerzetsysteem (drag-and-drop) dat het zeer eenvoudig maakt om zelf snel professionele e-mails te ontwerpen. Daarnaast is het ook mogelijk om gebruik te maken van kant-en-klare e-mail sjablonen. Evenals alle andere tools krijg je met Benchmark ook inzicht in de statistieken van jouw e-mail marketing. Ondanks je met een gratis account op Benchmark al ontzettend veel kunt doen, is er wel één nadeel. Het is namelijk zeer moeilijk om al bestaande contacten in deze tool te plaatsen. Benchmark werkt namelijk met contacten die zich via een speciaal formulier geregistreerd hebben. Deze contacten worden dan automatisch in de tool geplaatst. Heb je dus al een lijst met abonnees, dan is het aan te raden om te kiezen voor een andere e-mail marketing tool.