Social media is niet meer uit ons leven weg te denken, en zeker niet uit de wereld van online marketing. Social media marketing is één van de belangrijkste vormen van online marketing. Er zijn immers ongeveer 2 miljard social media-gebruikers wereldwijd (Statista), waardoor je met social media al gauw een vrij groot bereik kunt hebben. Social media marketing zorgt onder andere voor meer klantenbinding, interactie, conversies, en inzicht in je publiek.

Telefoon met social media apps

Ondanks social media marketing zeer krachtig is, hoeft het niet ingewikkeld te zijn om er zelf mee aan de slag te gaan, zelfs niet als beginner. Bovendien kun je al met een klein budget – of zelfs gratis- aan de slag. Wat wel aan te raden is, is om gebruik te maken van handige (gratis) social media tools die je kunnen helpen bij verschillende aspecten van social media marketing. Wij van Online Marketing Tips zetten voor jou een aantal handige gratis social media tools op een rijtje:

  •        Hootsuite
  •        Cyfe
  •        Buffer
  •        Unfollowers for Instagram
  •        Bitly

Wil je dus serieus aan de slag met social media en hier echt impact mee maken, dan zijn onderstaande (gratis) social media tools een must.

Hootsuite

Hootsuite is misschien wel de populairste social media tool van dit moment, met meer dan 10 miljoen gebruikers. Het is een zeer uitgebreide en professionele tool waarmee je ontzettend veel kunt, waaronder social media-berichten inplannen. Je hoeft dus niet iedere keer handmatig een nieuw bericht op social media te zetten, wat ontzettend handig is als je veel berichten per week wil sturen en op verschillende social media-kanalen. Hootsuite kun je gebruiken voor veel verschillende platformen, namelijk Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+, en YouTube.

Een handig onderdeel van Hootsuite is dat je een eigen dashboard kunt samenstellen waarmee je de meeste relevante inzichten bij elkaar kunt zetten en zo jouw verschillende social media kanalen- en berichten goed in de gaten kunt houden. Je kunt bijvoorbeeld een venster toevoegen met een Twitter-feed die alleen tweets toont met een specifieke hashtag erin. Wil je bijvoorbeeld zien wat andere mensen over Bitcoin tweeten, dan kun je dit eenvoudig instellen. Bovendien kun je vanuit dit dashboard direct reageren op berichten die via jouw social media-kanalen binnen komen.

Verder kun je met Hootsuite de effectiviteit van je social media marketing zeer nauwkeurig analyseren aan de hand van verschillende data. Ondanks Hootsuite door de gebruiksvriendelijkheid is aan te raden voor beginners, is het ook een uiterst geschikte tool voor professionals omdat je zeer veel functies hebt en zeer nauwkeurige inzichten krijgt. Echter is het voor professionals wel aan te raden om te kiezen voor een abonnement. Je krijgt dan toegang tot veel meer opties, waaronder de mogelijkheid om rapportages op te stellen. Ook kun je dan maximaal 100 verschillende social media accounts integreren, in plaats van 3. Ook kun je andere leden aan het account toevoegen, waarmee je gemakkelijk samen kunt werken met collega’s en taken kunt verdelen.

Telefoon Social

Cyfe

Een soortgelijke maar wellicht iets minder bekende gratis social media tool is Cyfe. Met Cyfe kun je ook je eigen dashboard samenstellen en daarmee de effectiviteit van je social media marketing analyseren en verbeteren. Evenals Hootsuite kun je hierbij kiezen uit verschillende widgets om toe te voegen aan je dashboard. Je kunt hierbij ook informatie uit Salesforce en Google Analytics implementeren. Cyfe is daardoor niet alleen handig om inzicht te krijgen in je social media platformen, maar ook in je webverkeer, SEO, e-mail marketing, en nog veel meer. Het is vooral een uitstekende social media tool voor bedrijven. Je kunt de tool bijvoorbeeld in TV-modus zetten, waardoor je de dashboards eenvoudig kunt verplaatsen naar grote schermen in een kantoor. Ook kun je Cyfe gebruiken om de dashboards te delen met klanten. De dashboards dienen dan dus als rapportages. Met Cyfe kun je gratis aan de slag. Echter is een abonnement toch aan te raden (vooral als professional), omdat je dan gebruik kunt maken van veel meer opties, waaronder de TV-modus, en ongelimiteerd gebruik van dashboards en widgets.  

Buffer

Buffer lijkt op Hootsuite en Cyfe omdat het ook een social media dashboard is. Echter is Buffer een stuk minder uitgebreid, maar daardoor ook overzichtelijker en ideaal voor de beginner. De functie die bij Buffer centraal staat is het inplannen van social media-berichten. Wil je een gratis tool om social media-berichten in te plannen zonder andere afleidingen, dan is Buffer een goede keuze. Buffer kun je helaas niet gebruiken voor alle social media platformen. Buffer werkt namelijk alleen met Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn, en Google+. Omdat het inplannen van berichten de hoofdfunctie is van Buffer, kun je via deze tool niet reageren op verschillende social media-platformen, zoals bij Hootsuite. Je kunt namelijk geen nieuwe berichten zien die op jouw social media-kanalen zijn binnen gekomen. Buffer kun je gratis gebruiken. Wil je meer social media kanalen kunnen integreren en meer berichten kunnen inplannen, dan kun je kiezen voor een abonnement.

Overige gratis social media tools

Naast bovengenoemde social media tools, zijn er nog een aantal kleinere gratis social media tools die het zeker waard zijn om eens te proberen. Gebruik je Instagram, dan is het handig om de app “Unfollowers for Instagram” (of een soortgelijke app) te installeren. Met deze app kun je namelijk zien hoeveel volgers en “ontvolgers” je hebt op Instagram. Wat vooral handig aan deze app is, is dat je hiermee kunt zien welke Instagram-gebruikers jou hebben “ontvolgt”. Je kunt deze gebruikers vervolgens ook ontvolgen en uiteindelijk weer volgen. Zo bouw je na verloop van tijd meer volgers op en wordt je Instagram-kanaal populairder. Gebruik je Twitter, dan is Bitly een handig online tool waarmee je lange hyperlinks kunt inkorten, zodat je minder snel aan het karakterlimiet komt. Ook maakt dit je tweets overzichtelijker. Maak je bij Bitly een gratis account aan, dan kun je ook inzicht krijgen in de interactie die jouw link creëert. Zo kun je zien wanneer er op de link is geklikt, of wanneer de link wordt gedeeld.