In een wereld waarin computers, tablets, smartphones, en internet centraal staan, is online marketing onmisbaar geworden. Ondanks traditionele (offline) vormen van marketing nog altijd een groter aandeel hebben, blijft het aandeel van online marketing sterk groeien. Dit is natuurlijk niet voor niets. Binnen online marketing zijn er veel verschillenden methoden waarmee je je website, merk, en/of bedrijf kunt promoten. Maar wat zijn nu precies de voordelen van online marketing? Op deze pagina lees je alles over de voordelen van online marketing. Overtuigd geworden van de kracht van online marketing? Bekijk dan eens onze pagina over de verschillende vormen van online marketing om te kijken welke online marketing technieken het beste passen bij jouw budget en doelen.

Internet, logo's

Goedkoper

Online marketing is toegankelijker dan offline marketing, omdat het meestal een stuk goedkoper is. Zo betaal je om een publiek van 2000 mensen te bereiken ongeveer tussen de 50 en 75 Amerikaanse dollar voor zoekmachine-advertenties en social media marketing. Om het zelfde aantal mensen te bereiken met offline marketing heb je tussen de 150 en 900 Amerikaanse dollar nodig (SeriouslySimpleMarketing). Bovendien zijn veel vormen van online marketing zelfs gratis. SEO, content marketing, en social media marketing zijn bijvoorbeeld belangrijke technieken binnen online marketing waarmee je – zelfs als beginner- zelf aan de slag kunt zonder ervoor te hoeven betalen. Natuurlijk heb je altijd de mogelijkheid om een expert op het gebied van online marketing in te huren. Echter is dit zelfs vaak nog altijd goedkoper dan offline marketing. Heb je dus geen of weinig budget, dan kun je toch aan de slag met online marketing!

Geen grenzen; groot bereik

Online marketing heeft bijna geen grenzen. Je kunt eenvoudig een groot publiek bereiken zonder je zorgen te maken over geografische grenzen. Bovendien kent online marketing geen tijdslimiet. Online marketing werkt zeven dagen per week, 24 uur per dag, in tegenstelling tot bijvoorbeeld radio- en tv-reclames. Met online marketing heb je (meestal) dus meer bereik, en voor minder kosten. Online marketing is daardoor meestal effectiever dan offline marketing, zeker wanneer je geen of weinig budget hebt. Het feit dat online marketing niet gebonden is aan geografische grenzen en tijd maakt het vooral ideaal voor bedrijven die producten en/of diensten willen verkopen.

Inzichtelijk

Een groot voordeel van online marketing is, is dat de resultaten hiervan bij de meeste vormen van online marketing zeer nauwkeurig te meten zijn en de effectiviteit ervan dus erg inzichtelijk is. Dit is bijvoorbeeld het geval bij social media marketing, affiliate marketing, SEA, en e-mail marketing. Aan de hand van bijvoorbeeld een online marketing tool kun je dan inzicht krijgen in verschillende statistieken, waaronder het aantal conversies en de ROI (return on investment). Kortom, je kunt meteen heel eenvoudig zien wat de effectiviteit van je online marketing campagne is, en wat je eventueel nog zou kunnen aanpassen om de effectiviteit te verhogen. Bij offline marketing is dit vaak een stuk moeilijker of soms zelfs helemaal niet mogelijk.

Laptopscherm met grafieken

Personalisatie en flexibiliteit

Verschillende vormen van online marketing (SEA, affiliate marketing, e-mail marketing, en social media marketing) bieden niet alleen de mogelijkheid om inzicht te krijgen in belangrijke statistieken, maar bieden daarbij ook veel mogelijkheden voor personalisatie. Je kunt namelijk zeer gepersonaliseerde advertenties, berichten, en e-mails creëren en deze vervolgens eenvoudig weer aanpassen. In tegenstelling tot offline marketing, kun je met online marketing dus snel je berichten, campagnes, en strategieën aanpassen aan de hand van data verkregen uit tools zoals Google Analytics. Online marketing is dus veel flexibeler dan offline marketing. Het is daarom niet heel erg als je in het begin je online marketing campagnes niet heel sterk zijn. Na verloop van tijd krijg je steeds meer inzicht in wat wel en niet werkt, en zal je de effectiviteit van je online marketing campagnes kunnen snel kunnen verbeteren.

Sterke band met je publiek

Een belangrijk verschil tussen offline en online marketing is dat je met online marketing een sterkere band met je publiek kunt creëren. Je kunt je publiek namelijk vaak vrij direct contacteren. Wanneer bijvoorbeeld iemand een aankoop op je website heeft gedaan, kun je deze persoon een e-mail sturen met een dankwoord en extra relevante informatie. Zo blijf je je klanten behouden. Ook kun je op je website of social media-kanaal vragen om feedback. Met online marketing kun je dus vrij eenvoudig directe feedback krijgen, waarmee je jouw website, producten, en services kunt verbeteren. Je kunt hiermee vervolgens gepersonaliseerde informatie en aanbiedingen sturen. Kortom, met online marketing is het eenvoudig een sterke band tussen jou en je publiek te creëren, waarmee je zorgt voor meer (vaste) bezoekers en klanten.

Nadelen van online marketing

Naast de vele voordelen die online marketing biedt, zitten er toch ook een aantal nadelen aan online marketing. Het grootste nadeel van online marketing is concurrentie en zichtbaarheid. Ondanks online marketing een groot bereik heeft, wil dit niet namelijk zeggen dat je berichten/advertenties door iedereen gezien worden. Er wordt namelijk ontzettend veel content op het internet geplaatst en gedeeld, waardoor veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Ook zijn er ontzettend veel aanbieders op het internet, waardoor de concurrentie vaak erg groot is. Het is dus belangrijk dat de content die je schrijft en deelt relevant is en opvalt.

Daarnaast zijn advertenties soms niet zichtbaar door het gebruik van AdBlocker’s. Een AdBlocker is een extensie voor webbrowsers die ervoor zorgt dat de meeste advertenties op websites niet getoond worden. Deze extensies zijn bijvoorbeeld erg nadelig voor affiliate marketing en social media marketing. Wanneer mensen je advertenties niet te zien krijgen, zul je hier natuurlijk ook geen bezoekers en inkomsten uit krijgen. Heb je dus gekozen om te betalen voor advertenties (bijvoorbeeld op sociale media), dan wil dit niet zeggen dat iedereen deze advertenties ook daadwerkelijk te zien krijgt.