SEO (zoekmachineoptimalisatie) is een krachtige manier om meer organische bezoekers naar je website te krijgen. SEO houdt namelijk in dat je je website aan de hand van verschillende technieken optimaliseert waardoor de website hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan. Het mooie aan SEO is dat het een vorm van online marketing is waarmee je (gratis) zelf aan de slag kunt gaan. Maar of je nu een beginner of expert in SEO bent, SEO tools zijn altijd zeer handig om te zorgen voor een zo goed mogelijke optimalisatie van je website. Wij van Online Marketing Tips geven je graag een kort overzicht van de beste SEO tools van dit moment, namelijk:

  •        Yoast SEO (WordPress)
  •        Google Search Console
  •        Ahrefs
  •        MozRank

Wil je meer informatie en tips omtrent SEO? Bekijk dan eens onze uitgebreide pagina over zoekmachineoptimalisatie. 

Letters SEO

Yoast SEO (WordPress)

Yoast SEO is een plug-in voor WordPress die speciaal is ontwikkeld om SEO gemakkelijker te maken. Heb je je website dus in WordPress gecreëerd, dan is dit de ideale tool voor SEO. Je kunt deze plug-in gratis installeren via WordPress. Bovendien is er ook een betaalde versie, hoewel de gratis versie al ontzettend veel mogelijkheden biedt. De Yoast SEO plug-in maakt een duidelijke analyse van de optimalisatie van iedere webpagina. De plug-in vertelt je wat de problemen van de pagina zijn op het gebied van SEO, wat er nog verbeterd zou kunnen worden (en hoe), en wat er wel goed is aan de pagina. De plug-in geeft je webpagina bijvoorbeeld een slechte SEO-score als je een bepaald zoekwoord teveel op één pagina hebt gebruikt. Ook kun je met deze plug-in de meta-title en meta-description van iedere pagina eenvoudig aanpassen. De plug-in geeft dan ook aan of je over het aanbevolen aantal karakters heen zit, en of je focus zoekwoord er teveel of te weinig in is verwerkt. Kortom, Yoast SEO is een must-have op het gebied van online marketing!

Google Search Console

Een andere populaire (gratis) SEO tool is Google Search Console. Met deze tool krijg je inzicht in de werking van je website en individuele webpagina’s. Hiermee kun je vervolgens aanpassingen maken om je website te verbeteren op het gebied van SEO. Google Search Console toont bijvoorbeeld meta-descriptions en title-tags die ontbreken of niet goed zijn geschreven. Ook kun je met deze tool pagina’s zien die niet door Google geïndexeerd worden (en dus niet in de zoekresultaten van Google worden getoond). Verder kun je met deze tool zien welke zoekwoorden zorgen voor bezoekers op je website; hier kun je dan vervolgens op inspelen. Bijvoorbeeld door deze zoekwoorden – en synoniemen hiervan- meer te verwerken in content op je website (zoals blogartikelen). Ten slotte toont Google Search Console ook pagina’s die niet werken, bijvoorbeeld door een fout in de URL. Deze pagina’s kun je vervolgens repareren.

Nadat je alle aanpassingen hebt gedaan, kun je met Google Search Console de robots van Google de taak geven om je website (opnieuw) na te kijken. Hiermee zorg je ervoor dat jouw aanpassingen snel worden verwerkt en de effecten hiervan sneller zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google.

Ahrefs

Ahrefs is een zeer krachtige SEO tool die je zeer nauwkeurige data geeft, aangezien hier een grote database achter zit. Deze data krijg je te zien in een uitgebreid dashboard. Ahrefs is ideaal voor zoekwoordanalyse, aangezien deze tool je inzicht geeft in zoekwoorden waar concurrenten op scoren in de zoekresultaten van Google. Ook kun je met Ahrefs ontdekken welke websites naar jouw website linken (externe links), en kun je zien welke externe links concurrenten krijgen. Deze informatie geeft je dus ook handige informatie voor linkbuilding. Je kunt met Ahrefs ook de domeinautoriteit van domeinnamen bekijken. Kortom, met Ahref beschik je tot veel belangrijke data waarmee je je website kunt optimaliseren op het gebied van SEO. Deze tool is echter niet gratis.

MozRank

Een concurrent van Ahrefs is MozRank. Dit is een SEO tool waarmee je ook inzicht krijgt in externe links en de domeinautoriteit van websites, wat je kan helpen bij het optimaliseren van je website. De autoriteit van je website (of webpagina) wordt bij deze tool de “MozRank” (mR) genoemd, en loopt van 1 tot 10. De gemiddelde ranking van een website is 3. Evenals Ahrefs is het een uitstekende manier om concurrenten te vinden, alsook relevante websites voor externe links. Je kunt bijvoorbeeld de SEO strategieën van concurrenten overnemen. Bovendien toont MozRank de precieze plek aan van iedere webpagina in de zoekresultaten van Google (SERPs). Zo kun je de zichtbaarheid van je website in de gaten houden. Op de website van MozRank kun een domeinnaam ingeven om vervolgens inzicht te krijgen in de domeinautoriteit en pagina-autoriteit, evenals de externe links Wil je meer en nauwkeuriger inzicht hierin krijgen, dan moet je betalen voor MozPro.