E-commerce is het verkopen van producten en/of diensten via het internet. De voornaamste manier waarop via het internet handel wordt gedreven is via webshops. Om via een webshop iets te verkopen, moet je dus eerst een eigen website met webshop creëren. Voor veel mensen klinkt dit uitdagend. Echter hoeft dit helemaal niet moeilijk te zijn, als je maar voldoende kennis hebt van e-commerce en je de juiste e-commerce tools gebruikt. Wij van Online Marketing Tips geven je op deze pagina een handig overzicht van de beste e-commerce tools, namelijk:

  •        WooCommerce (WordPress)
  •        Shopify
  •        Google Analytics en Google AdWords
  •        JungleScout

Wil je eerst meer weten over hoe tools je kunnen helpen met het ontwerpen van een website, bekijk dan eens onze pagina over webdesign tools.

Man met een laptop

WooCommerce voor WordPress

Aangezien de meeste websites gecreëerd worden met WordPress, worden de meeste webshops hier ook mee gemaakt. WordPress geeft je namelijk de mogelijkheid om vrij eenvoudig een webshop in je website te implementeren, dankzij de ruime keuze aan (gratis) plug-ins. Deze plug-ins kun je binnen WordPress downloaden. Hiermee worden dan de opties binnen WordPress uitgebreid. Zo zijn er een aantal krachtige plug-ins die het mogelijk maken om in WordPress een eigen webshop te creëren.

De beste (en populairste) e-commerce plug-ins van dit moment is WooCommerce. Dit komt omdat deze plug-in gratis is, maar toch ontzettend veel mogelijkheden biedt en zeer professioneel is. Met WooCommerce kun je een eigen webshop bouwen voor zowel fysieke als digitale producten (zoals e-books en software). Je kunt zelfs externe producten verkopen; producten van externe aanbieders dus. Zelfs voor affiliate marketing is WooCommerce dus een handige tool.

Met WooCommerce kun je je producten eenvoudig beheren aan de hand van een digitale inventaris. Wat betalen betreft, is WooCommerce ook erg krachtig. Je kunt namelijk eenvoudig verschillende betalingsmogelijkheden toevoegen. Daarnaast is het ook mogelijk om verzendkosten en BTW te berekenen.

Maar omdat WooCommerce zo uitgebreid is, kan deze tool voor veel mensen ook overweldigend zijn. Echter kun je veel tutorials en informatie vinden op het internet die je verder op weg kunnen helpen. Ook biedt WordPress een helpdesk aan.

Shopify

Een grote concurrent van WooCommerce is Shopify. In tegenstelling tot een WordPress plug-in, is Shopify een apart online platform. Om een webshop te beginnen heb je hiervoor dus geen website nodig. Je bespaart hier dus veel tijd mee. Je krijgt bij Shopify namelijk een gratis subdomein. Het enige dat je hoeft te doen is je registreren bij Shopify en de stappen volgen. Je kunt op Shopify kiezen tussen verschillende ontwerpen voor je webshop, waarvan enkele betaald zijn. Evenals WordPress, biedt ook Shopify goede hulpdiensten wanneer je niet weet wat je moet doen. Ondanks Shopify e-commerce wellicht nog eenvoudiger maakt dan WordPress, is deze tool niet gratis. Er zijn wel verschillende prijsklassen. Zo betaal je tussen de 29 Amerikaanse dollar en 299 Amerikaanse dollar per maand. Je kunt ook een gratis proefperiode aanvragen.

Google analytics

Google Analytics en Google AdWords

Google heeft een aantal handige tools die je helpen met e-commerce, namelijk Google Analytics en Google AdWords. Deze twee tools dienen niet voor het bouwen van een webshop, zoals WooCommerce en Shopify. Deze twee tools hebben ieder een andere functie, namelijk analyse en online marketing.

Met Google Analytics kun je inzicht krijgen in je e-commerce aan de hand van verschillende data. Denk bijvoorbeeld aan het aantal bestellingen, de gemiddelde waarde van de bestellingen, conversieratio’s, en nog veel meer. De optie voor e-commerce staat niet standaard aan in Google Analytics. Je moet deze optie dus wel eerst inschakelen. Vervolgens moet je dan een specifieke HTML-code in de code van je website plaatsen. Vanaf dat moment komt de data van je website via Google Analytics binnen.

Google AdWords is een handige tool waarmee je jouw producten en/of services kunt promoten in de vorm van zoekadvertenties, display-advertenties, in-app mobiele advertenties en YouTube-advertenties. Hierdoor creëer je meer naamsbekendheid en zorg je voor meer bezoekers op je website. Dit kan vervolgens zorgen voor meer verkopen en dus meer omzet. Google AdWords is één van de populairste tools voor online marketing en is evenals Google Analytics gratis. Natuurlijk heb je hiervoor wel een advertentiebudget nodig.

Jungle Scout

Een andere handige tool voor e-commerce is Jungle Scout. Dit is een tool waarmee je kunt achterhalen wat de meest populaire producten zijn binnen jouw niche. Bovendien kun je de verkoop van specifieke producten op Amazon volgen. Zelfs als je je producten niet via Amazon wilt verkopen, is dit een handige tool voor marktonderzoek waarmee je uiteindelijk kan zorgen voor meer verkopen. Jungle Scout is zeer krachtig maar is  helaas niet gratis. Je betaalt minimaal 29 Amerikaanse dollar per maand. Natuurlijk zijn er ook veel eenvoudige (gratis) manieren om marktonderzoek te doen, zoals het sturen van enquêtes of het bekijken van trends aan de hand van statistieken (bijvoorbeeld met Statista of Google Trends).

Wil je weten wat de andere mogelijkheden zijn om je producten en/of services te promoten? Bekijk dan eens onze pagina over de verschillende soorten online marketing.